Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wouter Dekker - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wouter Dekker - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Wouter

17 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Last but not least. Het laatste verslag alweer! Ik begrijp dat mijn trouwe volgers mijn smeuïge verhalen zullen missen, dus ik zal proberen er een leuk verslag van te maken. 

Na een korte vlucht van drie uur zijn we aangekomen in Christhurch. Vanuit de lucht konden we al het een en ander zien en the first impressions beloven wat. Er waren grijze bergen met sneeuw te zien en gletsjers. De rivieren die hieruit ontstaan zijn blauw ipv de bruine rivieren die wij kennen. 

Het hostel in Christchurch zag er prima uit. Faciliteiten waren prima en we hadden zelfs een ' love suite'. Jaja een hele kleine kamer, met een iets te klein bed en spiegel op het plafond in de vorm van een hart. Mooi hè? Speciaal voor ons:) maargoed. Gelukkig konden we in het hostel op een computer en op internet, want we hadden buiten die ene nacht om nog niks geboekt. We hebben gekeken of we een auto konden huren en na het een en ander uitgezocht en gebeld te hebben, konden we er een huren. 

We zijn de eerste dag met de auto naar Kaikoura gereden. De weg erheen was om je ogen uit te kijken!!  Kaikoura ligt aan de voet van een gebergte en grenst aan de zee die overigens ongeveer net zo blauw is als in het Caribisch gebied. Wel veel kouder! Hier bleven we ergens langs de weg slapen. We hadden een reservering gemaakt voor de volgende dag om de zee op te gaan en te gaan kijken naar walvissen. Natuurlijk... Hoe kon het ook anders.... Alles was gecancelled vanwege het weer:( Het zit ons nogal mee wat dat betreft. We zijn dus maar door gereden naar Takaka. Ook deze weg was weer zo mooi en je valt van de ene verbazing in de andere. We hebben een rivier gezien, waar een scène is opgenomen uit de film triology "The Lord Of The Rings". We gaan nog veel meer plekken bezoeken waar shots genomen zijn. 

Na onze overnachting bij Takaka gingen we vroeg op, want we hadden een planning. Eerst zijn we naar een bos gereden waar ook weer shots voor de films gemaakt zijn. We hebben daar bijna twee uur gelopen en geklommen en er was een mooie soort grot en een lookout waar je het landschap kon overzien. Als je daar loopt en dingen hebt gezien uit de films, heb je het idee dat er elk moment 500 Orks uit de bosjes en bergen kunnen komen rennen.

We zijn doorgereden naar het westen van het zuidereiland. We wilden naar Punakaikie waar bergen zijn die op een stapel pannekoeken lijken. Helaas zijn we verkeerd gereden, want we hebben niet echt een kaart. Toen hebben we onze weg maar vervolgt naar een rustplaats iets voorbij Greymouth. 

De temperatuur hier ligt lager dan dat we inmiddels gewend zijn. Overdag is het hoogstens 18-20 graden in de zon en in de schaduw veel kouder. 's Nachts en 's ochtends is het helemaal koud!! Dan geeft het kwik 8-12 graden aan. Ik slaap met kleren en al en lig helemaal verstopt onder mn deken. 

Na een goed ontbijt zijn we verder naar het zuiden gereden. We zijn bij Franz Jozef Glacier en Fox Glacier geweest, twee gletsjers. Ook bij deze gletsjers zijn beelden opgenomen voor in de films. De Glaciers waren mooi en t was er best koud en de trui die ik aan had was geen overbodige luxe. We konden er helaas niet op, want dat was niet toegankelijk. Na bij beide gletsjers gelopen te hebben, zijn we verder doorgereden. We stonden bijna zonder benzine, want de meter stond al op 'E' en we moesten nog een stukje naar het eerst volgende plaatsje. Gelukkig hebben we het gered, maar het scheelde niet veel of Niels had de auto de berg op moeten duwen en ik had dan heeeeel zwaar moeten sturen. We zagen de bui al hangen. Er is niet veel gelegenheid om te tanken hier, dus elke keer moet de tank goed vol! 

We hebben vlak bij Wanaka een plek gevonden om te overnachten. Hier moest je betalen en je registratie zelf doen. Nou is dat prima te besparen als je het gewoon niet doet:) Gewoon voor domme toerist spelen. Maar voordat we deze plek hadden gevonden, zijn we langs twee hele mooie meren gereden. Lake Wanaka en Lake Hawea. De meren waren omgeven door hoge bergen (met sneeuw) en het water was helder blauw. Natuurlijk zijn ook hier shots opgenomen. 

De dag erop zijn we naar Queenstown gereden en hebben we het eea aan informatie gewonnen. We zijn bij 'ford bruinen' geweest (bij Arowtown), bij ' the pillars of the kings' en we hebben een route gereden die naar verluid in de top 10 mooiste routes ter wereld staat. Het was ook erg mooi en hier hebben we overnacht op een camping. Dusssss een douche:) Nou moet ik zeggen dat het in Australie moeilijker is om niet te douchen ivm de warmte. 

Goed, de volgende dag wilden we naar 'Deer park heights' waar gefilmd is dat men uit Rohan vlucht. Zag er mooi uit daar, alleen hebben we de exacte plek niet kunnen zien, omdat dat niet goed bereikbaar was. Daarna zijn we doorgereden naar Twizel. Een klein plaatsje waar de grootste locatie is gebruikt voor in de films. Hier hebben we een tourtje geregeld en hebben we gevochten op 'The Pellenor Fields'. Dat is dat grote slachtveld met oa die olifanten. We waren als Orks verkleed, als Legolas en een Nazgul. Erg leuk! Toen zijn we doorgereden naar Mount Cook. De hoogste berg van Nieuw - Zeeland. Ruim 3000 meter en vernoemd naar de Nederlandse schipper James Cook. Naast die berg ligt Mount Tasman. Eveneens vernoemt naar een Nederlander, Abel Tasman. In de valei van deze twee bergen was 'Minas Tirith'. De grote witte stad tegen de wand van een berg. Natuurlijk is hier nu niks van te zien en je moet ook maar net weten dat dat daar is. Waar goed speurwerk op t internet wel niet voor kan zijn. 

De volgende dag wilden we veel rijden. We zijn van Twizel naar Hanmer Springs gegaan. Onderweg hebben we twee stops gemaakt. De eerste bij Mount Sunday, hier was  Edoras op gebouwd in de films. Zag er goed uit. Helaas konden we er niet helemaal bij komen, omdat de weg weggespoeld was door de regen. Na die stop zijn we doorgereden naar Christchurch waar we een Maori tour hebben geregeld. Toen aangekomen bij Hanmer Springs en het kamp opgeslagen. 

Toen we wakker werden was het prima weer en toen zijn we naar de hot pools gegaan. Water met temperaturen tussen 28 en 42 graden. Erg warm dus. Na 5 uur in het water gelegen te hebben, scheurde m'n huid er zowat af van de droogte. Goed insmeren daarna dus. Vervolgens zijn we maar weer naar Kaikoura gereden, want de de volgende dag zouden we in herkansing gaan voor de walvissen! 

Toen ik wakker werd en naar buiten keek, zag ik dat het prima weer was. Wel bewolkt, maar droog. We hadden de tour om kwart voor 1. Toen het opeens begon te stormen om half 12, zag ik de bui al hangen. Letterlijk en figuurlijk. Het ging weer niet door!!! De maya's moeten ons echt hebben! Gelukkig hebben we het kunnen verplaatsen naar de volgende ochtend om 7:15 uur. Dit is echt de laatste kans, want diezelfde middag moeten we de auto inleveren, in- checken in het laatste hotel en naar de Maori tour. Afwachten dus!

Nou heb ik nog twee dagen te gaan hier, maar het is wel weer tijd voor een verslag en de mensen op de hoogte te houden. 

In mijn verslagen heb ik proberen te vertellen wat ik zoal beleefde. Nou kan ik met zekerheid zeggen dat niet eens 10% van alles beschreven is in mijn verslagen. Daar is geen tijd voor, geen ruimte en als je schrijft, vergeet je wel eens wat. Hoewel dat laatste voor mij erg zeldzaam is. Zo zijn er een paar dingen waar ik nu aan denk, zoals: Dat er in Thailand nooit over afvalverwerking wordt gesproken. Ze 'verwerken' het wel hoor, gewoon op een hoopje gooien en een vuurtje erbij. Dat we van een vrouw verloren hebben met poolen zonder er zelf een bal in te schieten. Ze was echt goed hoor! Dat er met kerst haaien waren bij Byron Bay en dat iedereen toen de zee  uit moest. Dat we bosbranden hebben gezien in Queensland. Dat we, weet ik veel hoe vaak, een mooie sterrenhemel hebben gezien. Zoals dat ik een keer een heerlijke elleboog van die fijne Nelis in m'n gezicht kreeg, terwijl hij sliep (ik ook en werd er van wakker, maar het licht ging net zo snel weer uit). Geen zorgen, ik kan wel wat hebben;) Ik heb wel verteld dat ik heb gedoken op het Great Barrier Reef, maar heb niet echt verteld wat ik gezien heb. Ik heb mooi koraal gezien in allerlei kleuren, soorten en maten. Hard, zacht, rood, blauw noem maar op. Wat ik misschien wel het mooist vond van die excursie, was dat ik (tijdens het snorkelen) omringt werd door allemaal tropische vissen. Ook in verschillende kleuren en groottes. Ze zwommen in een cirkel om me heen en bleven me even volgen. het waren er echt veel!! Ik heb ook niet verteld over een kleine tornado hier in Nieuw - Zeeland. Toen waren wij gelukkig net uit het plaatsje. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar ik zal rekening houden met jullie kostbare tijd. 

Zoals ik al eerder vertelde, is het weer hier niet echt top. De twee keer dat we de walvis tour hadden geboekt, werd het gecancelled. Hopen dat het morgen, de laatste kans overigens, wel doorgaat! Het goede weer hebben we hier niet echt gehad. De laatste keer echt zon was op Bondi Beach. Daarvoor was de laatste keer in Queensland. De bruine kleur is er dus inmiddels wel een beetje af, maaaaaar.... Ik ben nog wel donker wit:) Dat was ook niet het belangrijkste natuurlijk!!! Ik heb vooral veel gezien en beleefd en dat is wat telt! 

Nu is het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. De twaalf weken zitten er op. Gelukkig mag ik nog een klein vluchtje maken... 29 uur!! Daar heb ik niet zo'n zin in. Maarja, het zal wel moeten hè. Het gewone leven staat weer op me te wachten. 

  • 17 Januari 2013 - 07:06

    Xandra Dekker:

    Ha die Wout, inderdaad een smeuïg verhaal! Vooral die dingen die je eerst nog niet verteld had, daar wil ik er nog wel meer van horen. Ben benieuwd dus naar de rest. Geniet er nog van, en zoals gezegd, die terugreis is zwaar maar zeker de moeite waard, want dan staan wij je op te wachten! Haha
    Tot gauw en groetjes aan Niels,

  • 17 Januari 2013 - 15:43

    Oma Bep:

    Lieve Wouter en Niels,

    Heb van al jullie verslagen genoten hoor!
    Nog meer zal ik ervan genieten als jullie weer veilig terug zijn!
    Vandaag, Wouitrer, alweer een broer (tje) jarig! Van harte,
    drink er een lekker glaasje fris (whatever) op!!
    Zondag komen jullie weer terug, als heel andere mannen!
    Ik duim voor een veilige, maar zonder twijfel helaas vermoeiende vlucht,
    en een gezond en blij weerzien!
    Tot spoedig.
    Liefs, Oma Bep

  • 18 Januari 2013 - 21:59

    Ko:

    Hoi wouter,superverslag,ik ben benieuw welke verhalen er nog los komen!lals je nog een walvis wil zien kan je altijd nog naar een waddeneiland,want daar liggen ze gewoon op het strand.zondag kan je weer veilig in je eigen bed tukken,maar eerst gaan we vlees eten,goeie reis en tot zondag.gr ko

  • 18 Januari 2013 - 22:15

    Sylvia:

    Wouter en jij maar zeggen dat schrijven niet jouw sterkste kant is nou wij hebben genoten van je verslagen en straks ook zeer zeker van jullie verhalen. We kijken uit naar jullie thuiskomst. Een hele goede reis terug samen tot zondag dikke knuffel ook voor niels gr sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Actief sinds 22 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1342
Totaal aantal bezoekers 7389

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 20 Januari 2013

Reis met Niels IJsbrandij

Landen bezocht: